Deze maand las ik in Fiets Magazine een bijdrage over Fantomalt (van Nutricia). Fantomalt is eigenlijk een dieetproduct, bestaande uit pure maltodextrine en zo te krijgen bij vrijwel iedere drogist/apotheker. Maltodextrine blijkt de basis te zijn van iedere commerciele energiedrank.
Zaterdag ben ik dus langsgeweest bij de apotheek voor een blik Fantomalt (ik betaalde € 5,70 voor een blik van 400 gram) en bij een volgende lange rit ga ik eens zelf mijn energiedrank samenstellen. Hierbij rekeninghoudend dat maximaal per uur ongeveer 60 gram koolhydraat en 600-800 cc drank door het lichaam verwerkt kan worden.
Hier dus mijn recept per bidon van 600cc:
65 gram Fantomalt (13 schepjes), een snuifje zout (voor een betere vochtopname) en limonadesiroop (voor de smaak)
Is dit de ideale samenstelling?
Een goedkopere samenstelling? Per bidon kost dit toch ook zo'n 0,90 euro, lijkt mij toch niet veel goedkoper dan de echte sportdranken?
ik ga het mischien nog wel eens proberen, tot nu toe heb ik namelijk nog een goede dorstlesser/energy drink in poeder vorm gevonden.
Van Isostar en Gatorate gaat mn maag in opstand... voorgemixte drank (AA enz gaat dan wel weer goed)
Op deze site te bestellen voor maar 3.50 500gram.
http://www.solera.nl/category/Solardextrine+Maltodextrine.html?osCsid=d4309306aabf789e1ff04e0a96e89f83
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Mei 2006 Blik isostar is volgens mij nog geen euro duurder. Ik vind het bedrag wat je voor de maltodextrine betaald behoorlijk veel. Ik zal binnenkort eens zoeken waar je het goedkoper kunt krijgen.
Michel de Maat (dietist) en verdienstelijk hardloper beveelde mij deze drank reeds zeer lang terug aan. Het is een uitstekend alternatief voor de meestal extreem prijzige sportdranken. Probeer ook eens roosvice erbij te doen.
Jongens ISOSTAR is een isotone dorstlesser . Geen energiedrank!!