Fiets Golfsite Fietsactief Hockey.nl NUsport Zeilen

aanmelden
Wachtwoord vergeten

Naam Wachtwoord Wachtwoord vergeten?

Start > Forumvaria > Deelnemers forum > Racen met handicap
Auteur
Discussie
arjan916

Hallo Serbak en andere,

Je bent inderdaad niet de enige met een beperking / handicap als ik zo her en der wat reacties lees.
Zelf heb ik 'wat' lichamelijke beperkingen;
Zo'n 5 jaar geleden heb ik een motorongeluk gehad en was er nogal slecht aan toe.
Tot twee keer toe zelfs 'opgegeven' en heel veel breuken en kwetsuren.
Eén van de weinige blijvende restanten is een verbrijzelde elleboog en een schouder waarin niet alle spieren/zenuwen meer functioneren.
De beperkingen die ik hieraan over heb gehouden voor het fietsen is dat ik genoodzaakt ben om permanent met een tijdritritstuur te rijden.
En heb ik noodgedwongen m'n mountainbike moeten verkopen.
Maar 15 operaties in 2,5 jaar tijd, in t Dijkzicht - R'dam, hebben z'n vruchten wel aardig afgeworpen.
Een half jaar na t ongeluk was ik al weer op vakantie geweest in de Alpen en zowaar nog licht kunnen klimmen (te voet).
En 1,5 jaar later ben in Zuid Amerika al weer wezen fietsen tot zo'n 5000meter hoogte en geklommen tot ruim 6000mtr.
Intussen gaat het fietsen de laatste 2 seizoenen ook best wel redelijk.
Afgelopen seizoen zo'n 12000km gereden en dit jaar een kleine 10k, op de racefiets alleen.
Met als beste resultaten tot nu toe:
120km @ 34,5km/u gem.
75km @ 37,5km/u gem.
11km @ 43,2km/u gem.
En ik denk er over na om van m'n beperking juist m'n voordeel te maken door komend seizoen wat tijdritten te gaan rijden.
Omdat ik tenslotte altijd met een laag stuur moet trainen en dus al ruimschoots gewend ben om er mee te rijden.
Behalve een enkel tijdritje, fiets ik alleen voor plezier en doe geen wedstrijden, want dat mag immers niet met dit stuur ;-)
En om 't bovenlichaam wat in balans te houden (hard nodig als je altijd op je stuur lig), doe ik zo'n 1 à 2x per week aan fitness en voor de afwisseling ga ik 's winters ook altijd 1x / week spinnen.

Maar moraal van dit verhaal, ook volgens de vele artsen; met een ijzeren wil en veel vechtlust voor herstel is er altijd meer mogelijk na een crash dan je denkt.

[img=http://img233.imageshack.us/img233/8031/p1040361rd6.jpg

Hier een plaatje van m'n zomer- en winter- fiets.

PS
k ben nu 30jr / 86kg / 11% vet
25-11-2007 15:13 Link - Ip: Gelogd - Quote:
arjan916

hierbij alsnog het plaatje
(k ben duidelijk geen pc-ster)

25-11-2007 15:20 Link - Ip: Gelogd - Quote:
campaioen

zeer zeer zeeeer veel respect, voor iedereen die hier zijn 'levensverhaal' op de tafel gooit. Zelf heb ik een nichtje van 3 die bij de bevalling alle zenuwen in haar rechter arm afscheurde. Hierdoor zal ze die nooit kunnen gebruiken. Dingen als autorijden, schoenen aandoen, en je broek dichtknopen blijken opeens niet vanzelfsprekend te zijn. Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat dit soort verhalen hoop en aanmoediging geven aan veel mensen die actief willen blijven, ook met handicap!
25-11-2007 23:13 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Maatchen

Hebben hier ook een lokale bekendheid, die met één been fietst. Zowel MTB als racefiets, en een stuk sneller dan de meeste tweebenigen. Grappig is dat hij op weg naar zijn werk of andere dagelijkse bezigheden met zijn prothese fiets, maar dan wel in een rugzakje op zijn rug. Er steekt altijd een stukje aan de bovenkant uit.
26-11-2007 19:04 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Zorro

@Arjan916,

Nou, afgezien van wat er allemaal gebeurd is zet je hier toch wel verdomde scherpe cijfers neer zeg. Zeker als die cijfers solo hebt gereden.
Chapeau!!

Ik zou je cijfers eens op het volgende Forum Topic plaatsen en je zult zeker geen slecht figuur slaan met cijfers als:

120km @ 34,5km/u gem.
75km @ 37,5km/u gem.
11km @ 43,2km/u gem.

ga je zo met de besten mee.

Treuren over het verleden en hoe dit je overkomen is doe je hopelijk niet. Gedane zaken e.d. Al is dat altijd makkelijk om te zeggen voor iemand die niet in jouw situatie verkeerd.
Maar wat je min of meer al aangaf: de wil is sterk. Zonder ECHTE motivatie geen goede prestatie, zelfs niet voor de meest getalenteerde en zoals ik het hoor heb jij die motivatie te pakken door je ongeval (of was je altijd al zo gedreven en met talent?)

Mocht ik het gemist hebben. Heb je verder nog echt pijn en/of last van die beperkingen of is het 'simpelweg' en kwestie van niet meer in bepaalde posities kunnen zitten?
Ik moet je eerlijk zeggen dat een tijdrit posititie mij altijd erg beviel (ook al zat ik toen echt veel te diep volgens gaande normen...maar ja....jong en net goedkoop een gedoken frame kunnen kopen. Tevens verder geen idee over bike fitting maar alles puur op gevoel destijds.
Hoe zit dat met jou als je de reguliere en tijdrithouding vergelijkt?

Hopelijk verwoord ik niets zodat je je beledigd voelt o.i.d. want twee ik bedoel alleen maar twee dingen te zeggen:

*Heb plezier in het fietsen zonder ook maar te beseffen dat je een beperking hebt.
*Ga hard en rij de klinkers uit de straat zoals je al doet. Niks mooiers om hard te gaan en het loopt lekker. 'The Zone' zoals Jordan het ooit noemde.

Mvg, Zorro

p.s. kun je me ook vertellen wat voor stuur je precies op die zwarte Giant TCR hebt staan Syntace.. (is toch het 2006 Giant model of zit ik mis). Ik wil mijn huidige Giant TCR 2.0 2005 ombouwen tot Triathlon fiets vandaar. Gewone fiets is een TREK Madone 5.5sl 2007.

(Laatst bewerkt:: 26-11-2007 20:58)
26-11-2007 20:45 Link - Ip: Gelogd - Quote:
arjan916

Ha Zorro en Campaioen,

Bedankt voor jullie positieve reactie.
Ik heb lang getwijfeld of ik uberhaupt wel iets privé als dit moet posten, maar ik doe het juist voor degene die ook iets is overkomen en in de put zitten.
Om aan te tonen dat je ook met een beperking een eind kan komen.
In t dagelijks leven heb ik me zoveel aangeleerd, dat ik het al bijna niet meer in de gaten heb.
M'n linkerelleboog is totaal verbrijzeld, waardoor m'n arm in een hoek van 90graden vast blijft staan.
En m'n schouder train ik regelmatig in de sportschool, zodat de omringende nog wel werkende spieren het gemis juist compenseren en sterker worden.
Verder zijn de meeste (bijna alles) problemen supergoed opgelost met allerlei operaties.
O.a.diverse bekkenbreuken waardoor m'n onderlijf haaks op t bovenlijf stond, open been botbreuk, gezicht etc maar vooral ingewanden.
Maar goed, dat is al een lang (5jr) geleden gepasseerd station.
Vrij snel ben ik in een revalidatiecentrum (Rijndam-R'dam) geplaatst en daar hebben ze mij alles weer geleerd: zitten, staan, lopen en uiteindelijk ook fietsen.
Dat heb ik toen weer vrij snel opgepakt en fanatieker gaan trainen dan vóór het ongeluk.
Maar juist het resultaat en ook de bevestiging van doktoren/fysio's en trainers, dat je met veel inzet een hoop kan bereiken, dat doet je echt goed.
Natuurlijk zit je wel eens in een dipje, maar dat hoort er ook bij.
Maar vooral in 't begin ga je de meest simpele basis dingen waarderen.
Bijvoorbeeld je eerste weekendverlof en later dat je zelfstandig een rondje mag lopen en fietsen, met een gewone fiets en dan helemaal kapot na 4km ;-)
Oefening baart kunst, zo ook met je houding.
In t begin nog even geprobeerd met een normaal racestuur te gaan rijden, maar al snel merk je dat dat niet lukt.
Dus zoek je een alternatief (en niet bij de pakken gaan neerzitten!) en dat is voor mij een tijdrit- / triathlon- stuur.
In t begin van alles geprobeerd, maar op een gegeven moment moet je iets kiezen en daar mee blijven rijden, hooguit wat fine-tunen en dan wend het lichaam er vanzelf aan.
Ik doe er echt alles mee; relaxed een toertocht rijden, maar ook snelle trainingritjes.
Ook gewoon klimmen in de bergen; vorig jaar in m'n vakantie het Marmotte rondje gereden (rijtijd 8.09u), vorig jaar en dit jaar diverse klimtijdritten 'liggend' naar boven gereden.
Kortom, het hoeft geen nadeel te zijn als je iets mankeert.
Mits je zelf de mogelijkheden die je nog wel hebt goed gebruikt.
En vooral plezier hebben in wat je nog kan en doe.

@Zorro
die zwarte Giant is een TCR Advaced, volledig Dura-Ace en met Profile Carbon X stuur.
de blauwe is een OCR2, die ik heb aangepast; veel D.A. / KsyriumElite / vork / Syntace C2.
26-11-2007 22:19 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Zorro

Ha Zorro en Campaioen,

Quote Arjen: 'Bedankt voor jullie positieve reactie.
Ik heb lang getwijfeld of ik uberhaupt wel iets privé als dit moet posten, maar ik doe het juist voor degene die ook iets is overkomen en in de put zitten.'

Nee, je brengt mensen die niets is overkomen tot het inzicht dat wat zij hebben uniek is en wat men moet koesteren.

Aan beide 'teams' ....go!! My God. Mooi om te zien hoe mensen iets moois maken en dat is uit de grond van mijn hart.

26-11-2007 23:24 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Livio Livius

campaioen wrote:
zeer zeer zeeeer veel respect, voor iedereen die hier zijn 'levensverhaal' op de tafel gooit. Zelf heb ik een nichtje van 3 die bij de bevalling alle zenuwen in haar rechter arm afscheurde. Hierdoor zal ze die nooit kunnen gebruiken. Dingen als autorijden, schoenen aandoen, en je broek dichtknopen blijken opeens niet vanzelfsprekend te zijn. Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat dit soort verhalen hoop en aanmoediging geven aan veel mensen die actief willen blijven, ook met handicap!

Je nichtje heeft erbse parese, hetzelfde als mijn zoontje. Zie ook http://www.epvn.nl/
In september is hij (9 jaar) met veel lotgenoten wezen klimmen in een klimhal. Als je ziet wat deze kinderen allemaal nog kunnen en willen met hun handicap/beperking, geeft dit een goed gevoel.
26-11-2007 23:31 Link - Ip: Gelogd - Quote:
campaioen

inderdaad livio, dat is het, ik kon zo snel niet op de naam komen. Aangezien het meisje nog maar 3 is, zitten de ouders natuurlijk redelijk in de rats hoe alles zich gaat ontwikkelen en wat de uiteindelijke beperkingen zullen zijn. Maar dit soort berichten doet ze idd goed.
27-11-2007 16:24 Link - Ip: Gelogd - Quote:
bora

ik heb heeeeel erg veel respect voor mensen met een handicap en dan ook nog een topsport beoefenen.GA ZO DOOR
27-11-2007 17:31 Link - Ip: Gelogd - Quote:
timper

Kan iemand de topic over herremans wakker schudden aub...ik zette er de link bij van de reportage op sporza over de crocodile throphy als reactie op mijn eigen post.
dankt u.
http://picasaweb.google.com/picomadone/Ventoux#
27-11-2007 19:58 Link - Ip: Gelogd - Quote:
dream-plus

@Arjan916, rijd jij 's zomers toevallig met een ploeg mee met blauwe shirtjes, ergens door de Alblasserwaard?
29-12-2007 22:22 Link - Ip: Gelogd - Quote:
arjan916

@dream-plus: klopt helemaal.
Op dinsdagavond, en dat seizoen is vanaf de dag dat de klok verzet wordt in t voorjaar, tot de dag ie teruggezet wordt in t najaar.
En de liefhebbers rijden er ook op donderdagavond.
Dus wel eens 'gespot'?
29-12-2007 23:22 Link - Ip: Gelogd - Quote:
dream-plus

arjan916 wrote:
@dream-plus: klopt helemaal.
Op dinsdagavond, en dat seizoen is vanaf de dag dat de klok verzet wordt in t voorjaar, tot de dag ie teruggezet wordt in t najaar.
En de liefhebbers rijden er ook op donderdagavond.
Dus wel eens 'gespot'?

Heel vaak zelfs, ik rijd ook in die groep.

30-12-2007 15:28 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Corniel

Door mijn ontmoeting tijdens de forumrit van Rotterdam met Arjan916 kwam ik deze draad op het spoor. De topicstarter Cerbak heeft echter (na een PM van mij) zijn foto's weer beschikbaar gesteld. Bij deze dank.

En natuurlijk een algemene aanmoediging voor mensen die na zware tegenslag de fiets (weer) opzoeken. Dat het fietsen maar veel plezier en voldoening mag geven (dit geldt overigens voor iedereen die fietst wat mij betreft, maar dat terzijde).

www.monstertijdrit.nl - www.tijdrijden.nl - FietsX
22-5-2008 17:59 Link - Ip: Gelogd - Quote:
Start > Forumvaria > Deelnemers forum > Racen met handicap

Paginas: 3 (Eerste pagina ... << 1 2 [3] )

Snel reageren
U moet eerst inloggen voor u berichten kan plaatsen.